Düşünebilen makinelere olan ilginin tarihi oldukça eskiye dayanıyor. İnsanlık tarihinin çok uzun bir diliminde hayal olarak kalmış düşünebilen makinelerin günümüzde gerçeğe dönüşmesine şahit oluyoruz. İnsanlık tarihinde teknik, genel zekâdan mekanik zekâya oradan dijital zekâya giden yolda ilerledi. Geldiğimiz noktada yapay dar zekâyı tecrübe ediyor, yapay genel zekâ üzerine çalışmalar yapıyor, yapay süper zekâ hakkında spekülatif tartışmalar yürütüyoruz. Son yıllardaki gelişmelerle beraber yapay dar zekâyı ve üretici yapay zekâyı hayatın pek çok alanında daha yaygın bir şekilde kullanıyoruz. Sahip olduğu potansiyel keşfedildikçe yapay zekânın hem uygulama alanlarını geliştirmeye yönelik çalışmalar hem de bu uygulamaların olumlu ve olumsuz etkileri üzerine eleştirel çalışmalar gün geçtikçe artmaktadır. Yapay zekânın kullanım alanlarından biri de kamu yönetimidir. Türkiye’de de yapay zekâ ve kamu yönetimi ilişkisi üzerine akademik ilgi uyanmaya başlamıştır. Bu konuda tezler, makaleler başta olmak üzere çeşitli bilimsel çalışmalar yapılmakta, etkinlikler düzenlenmektedir. Ancak bunların oldukça yeni ve sayıca az olduğunu da belirtmek gerekir. Örneğin yapay zekâ başlığı ile Türkiye’de yayımlanan lisansüstü tezlere bakıldığında, YÖK Tez Merkezi veri tabanına kayıtlı 1303 teze ulaşılmaktadır. Ancak bunların yalnız 9’unun kamu yönetimi alanında hazırlandığı görülmektedir. Benzer bir durumu kamu yönetimi ve yapay zekâ konusuna odaklanan araştırma makaleleri ve bilimsel etkinlikler için de söylemek mümkündür. Kamu yönetimi ile yapay zekâ ilişkisi ve kamu hizmetlerinin sunumunda yapay zekânın kullanımı daha kapsamlı akademik çalışmaları hak etmektedir.
Yapay Zekâ ve Kamu Hizmetleri Çalıştayı, böyle bir düşünce ile hazırlandı. Çalıştay’ın amacı, yapay zekâ ve kamu yönetimi ilişkisini felsefi, sosyolojik, siyasal, yönetsel ve uygulama boyutlarını da kapsayacak şekilde uzmanları ile tartışmaktır. Böylece bu iki alan arasında görünen ve görünmeyen ilişki ağlarını keşfetmek ve konuya ilişkin yeni tartışma ufukları açmak hedeflenmektedir. Kanımızca yapay zekâ ve kamu hizmeti konusunun birleşim noktası yapay zekâ teknolojilerinin kamu hizmetlerinin sunumunda nasıl kullanılacağı meselesinden çok daha geniştir. Böyle bir küme konunun teknik uzmanlık boyutuyla örtüşmektedir. Ancak akademik bir bakışın konuyu daha geniş bir çerçevede ele alması gerekmektedir. Bu görüşle, Çalıştay kapsamı mümkün olduğunca geniş çizilmeye çalışılmıştır. Çalıştay kapsamı üç halkada ele alınabilir. Çekirdeği oluşturan halka yapay zekâ konusunun teknik, felsefi ve etik boyutlarını içermektedir. İkinci halka yapay zekâ meselesinin farklı düzeyleri (uluslararası/ulusal/yerel) ile kamu yönetimine, kamu politikalarına ve politika belirleme süreçlerine denk düşmektedir. Son halkada ise yapay zekânın eğitim, sağlık, adalet, güvenlik, tarım gibi kamu hizmetlerinde mevcut ve potansiyel kullanımları ile bu kullanımın olumlu ve olumsuz etkilerine ilişkin tartışmalar yer almaktadır.
23 Kasım 2024 tarihinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan Çalıştay tek günde üç oturumdan oluşacaktır. Her bir oturum yukarıda ifade edilen halkalara denk düşecek şekilde planlanmıştır. Davetli konuşmacılarımızın sözlü sunumlarının ardından her oturumda tartışma soru-cevap bölümüyle derinleştirilecektir.
YAPAY ZEKA VE KAMU HİZMETLERİ ÇALIŞTAYI PROGRAMI
23 KASIM 2024, CUMARTESİ | ÇEVRİMİÇİ
AÇILIŞ KONUŞMALARI 09.00 – 09.30 | |
I. OTURUM: YÖNETİM VE ETİK BOYUTLARIYLA YAPAY ZEKAYI ANLAMAK
OTURUM BAŞKANI: DOÇ. DR. SONAY BAYRAMOĞLU ÖZUĞURLU
09.30 – 12.00
|
|
ÜMİT MURAT AKKAYA | YAPAY ZEKA VE DERİN ÖĞRENMENİN TEMELLERİ |
PROF. DR. YILMAZ ÜSTÜNER | YAPAY ZEKANIN ETİĞİ: İNSANA DAİR OLANLARIN MAKİNAYA GÖÇERİMİ |
PROF. DR. MURAT OKÇU | YAPAY ZEKA ALGORİTMALARININ ZİHNİ: İNSAN ZEKASININ AYNASI MI GÖLGESİ Mİ? |
PROF. DR. SERİYE SEZEN | YENİ ULUSLARARASI DÜZEN ARAYIŞLARI, TEKNOLOJİK REKABET VE ÇİN |
PROF. DR. AHMET ALPAY DİKMEN | YÖNETSEL AKIL VE YAPAY ZEKA |
II. OTURUM: KAMU YÖNETİMİ VE KAMU POLİTİKALARINDA YAPAY ZEKA KULLANIMI
OTURUM BAŞKANI: DOÇ. DR. EZGİ SEÇKİNER BİNGÖL
13.00 – 15.30
|
|
PROF. DR. METE YILDIZ | KAMU POILİTİKALARI VE YAPAY ZEKA |
PROF. DR. BARIŞ ÖVGÜN | AKILLI KAMU YÖNETİMİ |
DOÇ. DR. NUR ŞAT | KAMU YÖNETİCİLERİ İÇİN YAPAY ZEKA İLE PROFİL OLUŞTURMA VE DAVRANIŞ TAHMİNİ: FIRSATLAR VE SORUMLULUKLAR |
DR. ÖĞR. ÜYESİ ECEM BUSE SEVİNÇ ÇUBUK | KAMU SEKTÖRÜNDE YAPAY ZEKA KABİLİYETİ VE KAMU DEĞERİ ÜRETİMİ |
DR. ITIR AKDOĞAN | YAPAY ZEKA VE DEMOKRATİK KAMU YÖNETİMİ ETKİLEŞİMİ |
III. OTURUM: YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİYLE KAMU HİZMETLERİNİN ŞEKİLLENMESİ
OTURUM BAŞKANI: DR. ÖĞR. ÜYESİ HAKAN AKIN
16.00 – 18.45
|
|
DR. HALİL YASİN TAMER | KAMU HİZMETLERİNİN İLKESEL DÖNÜŞÜMÜ: CHATBOTLAR ÖRNEĞİ |
DOÇ. DR. NUR SİNEM PARTİGÖÇ | AFETLERDE YAPAY ZEKA KULLANIMI VE ÖNEMİ |
DOÇ. DR. MEHMET METİN ÖZGÜVEN | YAPAY ZEKANIN TARIMSAL ÜRETİME SAĞLADIĞI KATKILAR VE GELECEK BEKLENTİLERİ |
DR. ÖMER ÜNSAL | YEREL YÖNETİMLERDE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ VE COĞRAFİ YAPAY ZEKA UYGULAMALARI |
DR. MELİKE AKKAYA | AKILLI KENT HİZMETLERİNDE YAPAY ZEKA: İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ |
DOÇ. DR. CERAY ALDEMİR | YAPAY ZEKA ÇAĞINDA YÜKSEK ÖĞRENİM ÖĞRETİM VE DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARININ DÖNÜŞÜMÜ |
ÇALIŞTAY KOORDİNATÖRÜ
Arş. Gör. Dr. Erol Uğraş ÖÇAL
DÜZENLEME KURULU